Urheilumuseon tärkein kansainvälinen yhteistyötaho on Sveitsin Lausannessa sijaitsevan
Olympiamuseon koordinoima Olympic Museums Network. Verkostoon kuuluu tällä
hetkellä 28 olympiahistoriaan erikoistunutta tai siihen kokoelma- ja näyttelytoiminnassaan
paneutuvaa museota eri puolilta maailmaa. Verkoston kokoaa yhteen
yleiskokouksen lisäksi kokoelmatyöryhmän vuosittainen tapaaminen, jota tänä
vuonna isännöi Tartossa sijaitseva Viron urheilu- ja olympiamuseo.
Kokoelmatyöryhmässä käsitellään museoita yhdistäviä teemoja
kuten esineiden provenienssia – eli esineen alkuperää ja täydellistä omistushistoriaa – digitointia
ja kokoelmapolitiikkaa. Viime vuosina pinnalle ovat nousseet myös
tieto- ja viestintätekniikan tuomat mahdollisuudet kokoelmapalveluille ja
näyttelytoiminnalle. Tarton kaksipäiväinen tapaaminen sisälsi neljä
keynote-esitelmää sekä vierailut Viron urheilu- ja olympiamuseoon ja viime vuoden elokuussa täysin uusittuna avautuneeseen Viron Kansallismuseoon. Seminaarivieraat saivat myös tilaisuuden
kertoa omien museoidensa kuulumisista. Urheilumuseo renkailla -näyttelykiertue sai
varsin kiinnostuneen vastaanoton.
Keynote-esitelmät tarjosivat kattauksen perinteisiä ja
tuoreempia aineksia. Puhujat käsittelivät muun muassa provenienssia, Moskovan
olympialaisten 1980 aineistoihin liittyviä kysymyksiä, esineiden ja rakennusten
3D-mallinnusta näyttely- ja verkkokäyttöön, julkisten valokuvakokoelmien
”geotäggäämisen” mahdollistavaa Ajapaik.ee. -karttasovellusta sekä siihen
liittyvää laajempaa teemaa, digitaalisten aineistojen ja avoimen datan
hyödyntämistä museoissa.
Ajapaik.ee:n Vahur Puikin esitelmä digitaalisten kokoelmien julkaisusta ja yleisöjen osallistamisesta metadatan tuottamiseen oli seminaarin kiinnostavinta antia. |
Museot ja avoin data
Kaikki esitelmät olivat kiinnostavia, mutta eniten
ajatuksia herätti museoalalla paljon keskustelua nostattanut avoin data. Monet
suuret museot ja muut kulttuurialan toimijat – mm. Rijksmuseum Hollannissa,
Tanskan Kansallisgalleria, British Library ja useat yhdysvaltalaismuseot – ovat
viime vuosina julkaisseet digitaalisia kokoelmiaan avoimen saatavuuden
periaatteella ilman käyttörajoituksia. Suomessa merkittäviä avauksia tällä
rintamalla ovat Kansallisen digitaalisen kirjaston asiakasliittymä Finna, johon on lähiaikoina tulossa myös Urheilumuseon aineistoa, sekä
Helsingin kaupunginmuseon helsinkikuvia.fi -sivusto, jonne on siirretty
kaupunginmuseon kokoelmista yli 40 000 korkean resoluution valokuvaa
vapaan käytön mahdollistavalla lisenssillä.
Avoimesta datasta esitelmöinyt Vahur Puik kertoi, että
avoimeen saatavuuteen liittyy museoalalla vielä monia ennakkoluuloja ja huolia,
vaikka kokoelmiaan avanneiden museoiden kokemukset ovat olleet pääosin positiivisia. Saavutettuja hyötyjä ovat olleet muun muassa uusien rahoitusmuotojen löytyminen ja museon
brändin vahvistuminen, asiakas- ja verkkosivustokäyntien määrän tuntuva nousu ja aineistojen odottamattomankin laaja jatkokäyttö.
Esteitäkin toki löytyy – suurimpana valokuvia koskeva tekijänoikeuslainsäädäntö
– mutta suuntaus näyttää selvältä: julkisina instituutioina museot pyrkivät
avaamaan yhä suuremman osan kokoelmistaan yleisölle ilman käyttörajoituksia. Tämä
on myös kokoelmatyön keskiöön nousseen digitoinnin perimmäinen tarkoitus – ei
vain se, että museo voisi käyttää omia kokoelmiaan tehokkaammin, vaan ennen
kaikkea aineistojen käytettävyyden paraneminen asiakkaan näkökulmasta.
Mikä sitten on Ajapaikk.ee? Ajapaikissa (viroksi aika ja
paikka) voi hakea valokuvia palveluun liittyneiden museoiden kokoelmista ja
tutkia karttanäkymän avulla, miltä tutut paikat ovat menneisyydessä näyttäneet.
Myös Finna on Ajapaikissa, joten Suomessakin otettuja kuvia riittää. Valtaosa
palvelun piirissä olevasta 103 055 valokuvasta on tägätty kartalle niin,
että kuvan suunta on merkitty nuolella. Mielenkiintoista on, että paikantajina
eivät ole museoiden tai Ajapaikin henkilökunta, joille urakka olisi ollut aivan
liian suuri, vaan käyttäjät itse. Palvelun ydinajatuksena on osallistaa
käyttäjiä valokuvien metadatan tuottamiseen ja kuvien paikantamiseen
crowdsourcing-periaatteella. Vastaanotto on ollut innostunut. Ajapaikin
taustalle on syntynyt aktiivinen käyttäjäyhteisö, joka tuottaa kuvista
sellaistakin tietoa, jonka löytämiseen yksittäisen museotoimijan resurssit
eivät välttämättä riittäisi. Wikipedian tyyliin käyttäjät vastaavat myös
tietojen moderoinnista.
Museovierailut
Viron Kansallismuseo avattiin elokuussa 2016 vuosikausia
kestäneen uudistustyön jälkeen. Mediahuomio oli melkoinen paitsi Virossa myös
kansainvälisesti: muun muassa brittilehti The Guardian julkaisi museosta ylistävän
arvion.
Kansallismuseo sijaitsee kaksi kilometriä Tarton keskustasta puna-armeijan
entisen lentotukikohdan kiitoradan päällä. 355 metrin pitkän rakennuksen on
suunnitellut Pariisissa toimivan arkkitehtitoimisto DGT:n italialais-libanonilais-japanilainen trio
Dan Dorell, Lina Ghotmeh ja Tsuyoshi Tane.
Kuva: Wikimedia Commons/Klarqa |
Reilun tunnin kierros näyttelyssä oli lähinnä nopea
pintaraapaisu. Massiivisessa rakennuksessa avarien tilojen käyttö tuntui jopa
tuhlailevalta: esimerkiksi kirjaston lukuhuoneen seinälle oli sijoitettu
parikymmentä metriä korkea kirjahylly puhtaana sisustuselementtinä. Tilankäyttö
saa museovierailijan tuntemaan itsensä pieneksi, mikä tukee ovelasti näyttelyn
sisällön painotuksia – tavallisen ihmisen arkea maailmanpolitiikan
myllerryksissä. ”Museo voisi olla voitonriemuinen tai sentimentaalinen, mutta
se ei ole kumpaakaan. Parhaimmillaan näyttely on koskettava ja ajatuksia
herättävä ilman heroismia”, Guardianin kriitikko Rowan Moore toteaa osuvasti. Hitunen
sankaripaatosta on toki tarjolla huoneessa, joka on varattu 1800-luvun lopussa
virolaisten opiskelijoiden valmistamalle ensimmäiselle Viron lipulle.
Neuvostoaikoina trikolori kuului kiellettyihin symboleihin, jonka hallussapidostakin
saattoi joutua tyrmään.
Toisin kuin Kansallismuseo, Viron urheilu- ja olympiamuseo
sijaitsee aivan Tarton keskustassa. Baltian maiden suurimmalla urheilumuseolla
on näyttelytiloja useissa kerroksissa. Virolaista urheiluhistoriaa esittelevän
perusnäyttelyn lisäksi tarjolla on tällä hetkellä vaihtuvat näyttelyt shakin
suurmestarista Paul Keresistä, Rion olympialaisista 2016 ja palloilulajien
historiasta Virossa. Modernia henkeä näyttelyyn puhaltaa ennen kaikkea
toiminnallisuus: katutason kerros oli omistettu lähes kokonaan erilaisille
toiminnallisille osioille, joissa sai potkia, heittää, selostaa ja kuvauttaa
itseään erilaisia taustoja vastaan.
Projektijohtaja Kalle Voolaid esittelee Viron urheilu- ja olympiamuseon perusnäyttelyä. |
Liina, Lily ja Leila Luik juoksivat Riossa naisten maratonilla kautta aikojen ensimmäisinä kolmosina. |
Virolaisurheilijoiden voittamia olympiamitaleita oli esillä runsaasti. |
Museovierailu ja sitä myöten seminaari päättyi käyntiin Viron
urheilumuseon varastotiloissa, jotka sijaitsevat samassa rakennuksessa näyttelyn kanssa. Ensi vuonna kokoelmatyöryhmän tapaaminen
päätettiin järjestää Norjan uusitussa olympiamuseossa Lillehammerissa.
Museon varastoratkaisu oli melko erilainen kuin meillä Urheilumuseossa. |
Jouni Lavikainen
Smithsonian Institution Archivesin Effie Kapsaliksen artikkeli avoimen saatavuuden vaikutuksista muisti- ja kulttuuriperintöalan organisaatioihin:
Kapsalis, Effie: The Impact of Open Access on Galleries, Libraries, Archives, & Museums. South by Southwest, 2016.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti