20. huhtikuuta 2016

Koululaiset Rion tiellä – olympiahistoriaa mobiilisti

Rion olympialaiset 2016 istuttavat penkkiurheilijat tiiviisti TV-ruutujen ääreen jälleen elokuussa. Suomalaisia eri lajien urheilijoita on lähdössä testaamaan tasoaan maailman huippujen joukkoon. Ja mitalitoiveitakin on.

Mistä näissä kovasti rummutetuissa kisoissa sitten on kysymys? Miksi niitä pidetään ja miksi arvostetaan?

Urheilumuseon perusnäyttelyssä Olympiastadionilla olympiatermiä ruodittiin koululaisten kanssa Matti Nykäsen mitalivitriinin edessä. Hänen monikymmenlukuisen mitalisaaliinsa edessä oli helppo vertailla niin suomenmestaruuksia, maailmanmestaruuksia kuin olympiasaavutuksiakin. Kaikkia löytyi. Tyylikkäästi mäkikotkan olympiamitalit oli aseteltu yksittäisille alustoilleen muita mitaleja komeammin esille. Tälle etsimme koululaisten kanssa selitystä useamman kerran.




Mobiiliopas olympialaisista

Koska pysyvää näyttelytilaa ei Urheilumuseolla tällä hetkellä Olympiastadionin remontin takia ole, lähdemme viemään viestiä olympiakisoista maailmalle verkossa. Seinätön museo -mobiilisovellusta hyödyntäen syntyi niin tabletilla, tietokoneella kuin puhelimellakin toimiva oppimismateriaali ”Matkalla Rioon”, joka suunniteltiin noin 9–15-vuotiaille koululaisille. Oppaassa kerrotaan olympialiikkeen historiasta helposti ja ymmärrettävästi. Tieto pakattiin pakettiin, jossa tekstin sijaan kertovat kuvat, videot ja tehtävät.

Rion lisäksi mukana matkassa kulkee suomalaisten oma olympiahistoria 1952 Helsingin olympiakisoineen. Jokaisessa osiossa on helppo monivalintatehtävä, hauskoja faktoja ja useimmissa jokin lisäkysymys tai -materiaali. 




Mutta totuus kuullaan lasten suusta…

Urheilumuseolla oli hieno mahdollisuus saada testiryhmäksi uudelle ”Matkalla Rioon”
-oppimispaketilleen Kaisaniemen ala-asteen 5a-luokan oppilaita opettajansa Anuliina Kainlaurin johdolla. 

Mikään tietopaketti ei synny itsestään ja työtunteja kertyy helposti kun näinkin laajalla aiheella tehdään koululaisopasta. Ei siis ihme, että oli jännittävää astua lahjomattomien vitosluokkalaisten eteen. 28 oppilaan luokka oli valmiiksi jaettu ryhmiin, joten pääsimme aloittamaan testauksen nopeasti. Lähes yhtä aikaa alkoivat oppilaiden kännykät ja tabletit suoltaa tasaisena äänivirtana videoista tulevia selostuksia eri olympia-aiheista. Muuten olikin sitten hyvin hiljaista…




Vihdoin tulivat kauan odotetut kommentit. Hyvää löytyi onneksi paljon. Plussaa saivat helppokäyttöisyys, videot, kuvat, linkit Urheilumuseon 3D-esineisiin ja koko sivuston ulkonäkö. Tehtävistä pidettiin paljon ja etenkin siitä, että oikea vastaus tuli näkyviin, jos vastasi väärin.

Tehtäviä toivottiin lähes poikkeuksetta lisää. Myös tietoa kaisaniemeläiset olisivat jaksaneet enemmän ja jopa pidempiä videoita toivottiin. Joitakuita ärsytti, että opas antoi vain yhden mahdollisuuden vastata tehtäviin. Uudelleen vastaaminen olisi vaatinut sivun uudelleenlataamista. Kaiken kaikkiaan kommentit olivat kannustavia ja antoivat onnistumisen iloa tekijöilleen.




Mikä parasta Kaisaniemen 5a:n oppilaat suhtautuivat palautteen antoon tosimielellä ja palautetta tuli paljon. Kiitos siitä! Palautteen pohjalta olemme jo ahkeroineet Matkalla Rioon -oppimismateriaalin runsaasti lisää tehtäviä.

Nyt toivotamme antoisaa matkaa Rioon niin koululaisille kuin muillekin oppimispaketista innostuneille sekä myös heille, jotka Rioon ihan oikeasti elokuussa suuntaavat olympiamitalijahtiin!

Matkalla Rioon -verkko-oppimismateriaalin löydät osoitteesta tarinasoitin.fi/urheilumuseo.

Jonna Kokkola

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti