Kirja pelaa samalla pelikentällä kuin Mikko Auerniityn ja
Harri Heinosen muutaman vuoden takainen Football Landscapes -näyttely ja sen
pohjalta laadittu Urheilumuseosäätiön kustantama julkaisu. Matsipäivän tausta on erilainen, sillä se on toteutettu
joukkorahoituksella Mesenaatti.me -palvelun avulla. Se nostaa omalta osaltaan
suomalaisen jalkapallon jo entuudestaan vahvaa profiilia palvelussa. Joukkorahoituksella
on aiemmin kerätty rahaa hyvällä menestyksellä ainakin Jalkapallolehdelle, Atik Ismailin Maestrot-kirjalle ja Panu Aution Futsalistalle.
Siinä missä Auerniitty ja Heinonen tarkastelivat jalkapalloa
osana urbaania maisemaa eri maissa, Matsipäivä
rajautuu kotimaisen jalkapallon arkeen ja juhlaan. Suomalaiseen jalkapalloon
liittyviä mielleyhtymiä hallitsevat ihmisten puheissa ja valtamedian
kirjoituksissa maajoukkueen tuottamien pettymysten vuosikymmenien pituinen
jatkumo. Pinnan alta löytyy kuitenkin muutakin, ja juuri sitä, suomifutiksen
arpisen ihon alla sykkivää sydäntä, Matsipäivässä
raaputetaan esiin. ”On tärkeää kertoa tarinoita suomalaisesta jalkapallosta. Ei
niitä, jotka olemme tottuneet kuulemaan. Tiedättehän, niitä joista siitä
puuttuu jotain. On kerrottava tarinoita suurista pelaajista, kiihkeistä
taisteluista ja yhteisöistä, kodeista, jotka olemme jalkapallon ympärille ajan
saatossa muodostaneet", maalailee Joel Aaltonen esipuheessa.
Millaisia tarinoita valokuvakirja voi jalkapallosta tuoda
esiin? Kuten Aaltonen kirjoittaa, jalkapallo-ottelu perustuu pelaajien
symbioottiseen liikkeeseen isolla pelialueella. Esteettisimmät,
sykähdyttävimmät, päräyttävimmät pelitilanteet syntyvät pelin jatkuvan virtauksen
aikana. Valokuvassa virtaus on kuitenkin padottava; vain yksi ohikiitävä hetki
on mahdollista taltioida. Tämä ristiriita tuo jalkapallon kuvaamiseen haasteita,
mutta toisaalta se mahdollistaa sellaisten asioiden nostamisen esiin, jotka
yleensä jäävät huomaamatta. Valokuvan keinoin voidaan myös tarttua osuvasti vihreän
veran ulkopuolella ja ympärillä oleviin ilmiöihin – kaikkeen siihen, josta
jalkapallokulttuuri muodostuu.
Valokuvakirjassa jalkapallokuvat asettuvat valokuvataiteen
kentälle, jossa kuvien perimmäinen tarkoitus eroaa journalistisista
uutiskuvista. Parhaat taidekuvat eivät niinkään dokumentoi vaan puhuttelevat;
ne antavat kehykset tarinalle, jonka lukija/katsoja kirjoittaa itse. Tässä
tapauksessa kirjan kohderyhmällä on tällaiselle merkityksenannolle hyvät
edellytykset, sillä Matsipäivän
käsiinsä saaneet ovat suurella todennäköisyydellä kokeneet monenlaista
suomifutiksen parissa. Pystyvätkö Matsipäivän
kuvat Aaltosen sanoin valjastamaan ”ymmärryksemme pelin lainalaisuuksista
kertoakseen tarinan kohteistaan”?
Matsipäivän 144
sivua pitävät sisällään laajan jalkapallokattauksen. Miesten seura- ja
maajoukkuejalkapallon lisäksi esiin pääsevät naisten jalkapallo, juniorit ja jopa
alasarjafutaajat. Ilmiöistä korostuvat odotetusti fanikulttuuri ja olosuhteet. Kokonaisuutena
kuvat ovat laadukkaita ja kertovat kuvaajiensa ammattitaidosta. Joukkoon mahtuu
myös otoksia, jotka jäävät mielestäni tässä kontekstissa hieman pinnalliselle tasolle – hyviksi pelitilannekuviksi,
joiden ottaja voi onnitella itseään ajoituksesta, mutta joita on vaikea kytkeä
mihinkään sen laajempaan. Osa kuvista kuitenkin pitää otteessaan pidempään –
alla muutama nosto.
Mari Hietala: Tehtaan kenttä 27.7.2013
Jalkapallo-ottelu on parhaimmillaan moniaistinen kokemus.
Tämä Valkeakosken jalkapallopyhätöllä otettu kuva tavoittaa erinomaisesti sen aistin, joka usein unohdetaan ja jota tämän päivän
kliinisillä tekonurmiareenoilla ei edes kohtaa – hajun. Vastaleikatun nurmen tuoksu
jalkapallo-ottelussa kuumana kesäpäivänä jää mieleen, vaikka ottelu
unohtuisikin.
Olli Jantunen: Jari Litmanen 3.3.2010
Päänsä painaneen, keskittyvän Kuninkaan kuva pysäyttää.
Poikkeuksellisista yksilötaidoistaan huolimatta Litmanen tunnettiin nöyränä
joukkuepelaajana, joka toistuvasti asetti maajoukkueen edustamisen
seurajoukkueuransa edelle. Sitä tämä kuva alleviivaa jokaisella pikselillään.
Olli Jantunen: Olympiastadion 11.10.2014
Valaistu Olympiastadion pimeässä syysillassa kajastaa kuvan
keskeltä kuin unelma maajoukkueen arvokisapaikasta – melkein käsin
kosketeltavana, mutta silti tavoittamattomana. Kuva sijoittaa taitavasti
katselijansa stadionia kohti marssivien kannattajien joukkoon, mikä saa
muistamaan ne monet kerrat, kun on itse todella ollut joukon osana.
Olli Jantunen: Pasi Rautiainen 13.7.2009
Yleensä kovilla kierroksilla käyvä Rautiainen on tässä
kuvassa kerrankin seesteinen, jopa sanaton. Kuva on tehokas, koska se esittää
kaikille tutun kohteensa uudessa, odottamattomassa valossa. Mitähän lienee ottelussa
tapahtunut, katselija voi vain miettiä.
Niko Karumaa: MPS Old Stars-KontU/LA, Helsingin Nelonen
2.5.2014
Tämä alasarjapelien hengen mainiosti kiteyttävä kuva voi jäädä etäiseksi niille, jotka eivät
ole kokeneet kuvankaltaisia tilanteita omakohtaisesti. Malmilaisen taklaajan intensiivinen katse
porautuu pelivälineen sijaan vastapuolen pelaajan sääreen, jota on juuri
jalallaan kopauttamassa. Pallo pomppii hallitsemattomasti jo aivan muualla,
eikä sille ole kuvassa tarjolla kuin sivurooli.
Jaakko Stenroos: Paraisten Pajbackan tulostaulu Suomen
Cupin ottelussa TPS-Ilves 9.6.2010
Lämminhenkinen kuva huokuu menneiden vuosikymmenten
tunnelmaa. Sympaattinen kentänhoitaja perinteisen puisen tulostaulun äärellä on
katoavaa kulttuuriperintöä myös jalkapallossa.
Ylläolevat kuvat havainnollistavat myös valokuvien kirjalliseen esillepanoon liittyviä haasteita. Aukeaman kokoiset kuvat kärsivät selvästi sivujen välisestä saumasta. Kirjan taitto ei tältä osin yllä samalle tasolle Football Landscapesin kanssa. Matsipäivä on silti paitsi kulttuuriteko myös todiste kotimaisten jalkapalloyhteisöjen elinvoimaisuudesta ja laajasta kirjosta.
Jouni Lavikainen
Matsipäivässä mukana olevat valokuvaajat: Mari Hietala, Olli Jantunen, Niko Karumaa, Teemu Kvist, Riku Laukkanen, Petteri Lehtonen, Miska Savolainen, Jaakko Stenroos, Joppe Survonen
Matsipäivässä mukana olevat valokuvaajat: Mari Hietala, Olli Jantunen, Niko Karumaa, Teemu Kvist, Riku Laukkanen, Petteri Lehtonen, Miska Savolainen, Jaakko Stenroos, Joppe Survonen
Alaja ULOS
VastaaPoista