Ramsay poseeraa pokaaliensa kanssa. (clubrenata.fi) |
PURJEHDUKSEN URHEILU
Kirjoittanut Henrik
Ramsay
Käsikirjoitus vuoden
1951 Urheilun vuosikirjaan, Sveriges Centralförening för idrottens främjing
(suomentanut Kyösti Helin, maaliskuussa 2016)
Kesäkuun yö on kylmä. Meri on sileä. Tuulenhuokaus antaa
ohjausvauhdin, muttei paljon enempää. Regina liikkuu pehmeästi mainingeissa
Ahvenanmerellä. Kryssiminen on vienyt meidät kauas, aivan lähellämme ovat
Flötjanin matalat luodot. Varomme pitkiä pyydyksiä mustin lipuin, jotka on
asetettu lohestajien siimoihin. Yli näiden siimojen, pituudeltaan ehkä muutaman
merimailin verran, emme halua kurssiamme asettaa; siitä voisi seurata niille
vahinkoja, kölimme takia. Käännymme varoen alapuolelle, liu’umme siimojen
suuntaisesti ja pääsemme lähelle yhden Ahvenanmaan kalastajan venettä. Muutamia
sanoja vaihdetaan. Yö ei ole antanut paljon, lohet eivät ole olleet liikkeellä
ja pyydykset ovat tyhjinä. Aurinko nousee. Aamun tuulenvire herää. Vauhti
kasvaa, tuuli kallistaa mukavasti ja Regina myöntyy hienosti kohti Söderarmia. Siitä
tulee hyvä meren ylitys.
Istun
hiljaa ja mietin itsekseni, montako kertaa olen jo oikeastaan ehtinyt ylittää
nämä vedet purjehtien. Mitään oikeaa selkoa en kuitenkaan saa tilastollisista
laskelmistani. Pitäydyn kirjoituksen sanoissa, että niitä kertoja on tavanomainen
leegio, niitä on monta. Ja niin ajatukset palautuvat ensimmäiseen matkaan.
Miten totista olikaan navigointi silloin. Ahvenanmeri oli valtameri laajoin
horisontein. Teimme havaintojamme vähintään kymmenen minuutin välein, peilasimme
useimmiten Nyhamniin ja Lågskäriin, näimme Hammarlandin kukkuloiden vaipuvan
meren taakse ja seisoimme kajuutan katolla, jotta kiikareilla löytäisimme
maamerkkimme Söderarmissa tai Tjärvenillä. Siihen aikaan oli seikkailua ja
jännitystä, mitkä kohtasimme meren tällä puolen. Takanamme oli väyliä, jotka
olimme jo oppineet tuntemaan ja edessämme häämötti tuntemattomia saaristoja.
Ja
joskus on ehkä kiusaus ajatella, että ensimmäinen matka on ja pysyy parhaana,
sillä se on kudottu kokoon juhlallisista muistoista niistä päivistä, jolloin
kaikki oli uutta. Niinä päivinä purjehdusmatkat sujuivat hitaasti ja
vaivalloisesti, myötä- ja vastoinkäymisin. Huippupurje aiheutti paljon vaivaa,
ennen kuin se saatiin istumaan hyvin, valmiiksi vastaanottamaan satamalahden
keveät tuulenvireet. Kaikki tämä perinpohjainen uurastus oli tehty, jotta
saisimme odotuksen tunnelmaa ja ankkurikettingin kalina klyyssissä ennusti
uusia elämyksiä saariston maailmassa.
Nyt
veivaamme kevyesti ylös kaksi purjettamme hyvillä vinsseillämme. Olemme
valmiita muutamassa kymmenessä sekunnissa ja painumme matkaan kätevästi. Tunnemme
merenselkämme ja Ahvenanmeri on kutistunut yhtä pieneksi kuin muutkin selät.
Juhlallinen tunnelma on kadonnut. Olemme kuin kotonamme Pohjoisella Itämerellä
ja sen lahdissa. Ja silti, jokaisesta päivästä tulee purjehtijalle uusi. Tosin
maisema on vaihtunut vain hiukan. Meri ja saaret, selät ja salmet ovat
entisillä sijoillaan. Kivet ja karikot ovat tarkasti samoissa paikoissa kuin
silloin, kun me aloimme purjehtia. Maannousuhan on tuonut muutoksia. Siellä
täällä meillä on 15 cm vähemmän vettä kölimme alla kuin 50 vuotta sitten, mutta
useimmiten sitä ei lainkaan huomaa. Jos veneemme raapii meren pohjaa, kun
ohitamme ahtaimpia salmia, siitä saamme vain aiheen mukaviin filosofisiin
pohdintoihin elämän kulusta ja maannousun ilmiöstä. Matkojemme ympäristöt ovat
suurin piirtein samoja kuin ennenkin.
Mutta
– ja tässä on purjehtijan onni – koskaan eivät tuulet ole samat, ei sama
auringonpaiste, ei samat aallot, ei samat sadekuurot, eikä sama tyven. Jokainen
aamu herää uudella otteella. Ahvenanmeren, joka nyt lepää veneemme ympärillä kirkkaana
ja heikkojen tuulenkajojen säröttämänä, olemme kokeneet myrskyssä, kun olemme
luovineet pienillä purjeilla kohti vihaista merta Ruotsin puolelle. Muistamme
loistavan lenssin, jolloin spinaakkeri nosti meidät meren ylitse ennätysajassa.
Muistamme pimeyden, kun veneemme kummallakin puolella merta löivät salamat.
Muistamme sumun, jossa varoittavat vihellykset kuuluivat ja tarkkaavaisesti
seurasimme lokia, kompassia ja kronometriä. Kyllä, jokainen matka on tarjonnut
jotain uutta. Meri ei koskaan ole samanlainen.
Mielestäni
jokainen matka tarjoaa jotain uutta. Vaikutelmat syvenevät, kyky havainnoida
meren tapahtumat on parantunut vuosien varrella, kyky nauttia yhdessäolosta
veneessä on täydentynyt. Jokaisena kesänä teemme uusia valloituksia väylillä,
jotka luulimme tuntevamme. On vain pidettävä aistit avoinna, valmiina näkemään
ne kuvat, joita jokaisella silmänräpäyksellä kuljetetaan purjehtijan ohitse.
Linnut
nousevat siivilleen merenselkien ylitse. Haahkanpoikaset makaavat loistavina,
valtavina parvina kevään avoimissa vesissä. Haahkaemot saarten rivistöissä,
välittämättä purjehduskansan uteliaista katseista. Myöhemmin uivat pilkkasiivet
satamalahtiimme. Tukkakoskelot ohjailevat ympäriinsä hauskoine nuorimmaisineen,
kiemurrellen köliveden kolonnissa. Meriharakat huvittavat meitä. Ja ehkä
merikotka, tämä suuri purjehtija, liitää yli veneen keskilinjan. On paljon,
mitä voimme nähdä ja mistä puhua.
Kukat
loistavat rannoilla. Yritämme oppia, miten rantakasvillisuus kasvaa
rantavyöhykkeellä ja kuinka rantavedet luovat suolapitoisuudesta aiheutuvan
rajan eri lajien leviämiselle. Nautimme väreistä, jotka loistavat jopa
uloimmalla karilla. Täällä on paljon ihailtavaa ja mietittävää jopa sille, joka
kouluvuosinaan välinpitämättömyyttään ja ajattelemattomuuttaan hukkasi
kasvioppinsa ja herbaarionsa.
Muistot
kohtaavat meidät väylillä. En ajattele nyt omia muistojamme lahdista, joissa
ankkuroimme ja tuulista joita kohtasimme; muistoja, joista tavallisesti syntyy
eloisia merkintöjä, kuten ”täällä makasimme vanhan Jolandan mukana v. 1907” tai
”muistatko, kuinka tulimme tänne reivaamaan v. 1931? (Renatalla)”. Ajattelen nyt
kaikkia historiallisia muistoja, jotka liittyvät purjehdusväyliimme.
Kalliopiirrokset kertovat purjehtijoistamme 1500 – ja 1600 –luvuilla,
pakotettuina odottamaan suotuisia tuulia. Mannschiffer stundo III, kruunulla
koristettuna, on lyöty vuoreen muistuttamaan, mihin Ruotsin kuninkaat 1700
–luvulla ohjasivat fransa. Saaristopitäjien kirkot ovat tutustumisen arvoisia.
Aikalaiskertojat, joiden kirjoituksia olemme tutkineet, antavat tietoja
ihmiskohtaloista karuilla saarilla. Ja jos istumme rantakallioilla oikein
hiljaa tunnelmassa, joka omistettaisiin helpottamaan mielikuvituksen työtä, voimme
ehkä nähdä vanhojen alusten purjehtivan väyliä; viikinkilaivojen, friisiläisten
kauppiaiden koggien, laivastomiesten ja Kustaa III:n keveiden kaleerien.
Täällähän kulkivat niiden väylät.
Omien
päiviemme aluksethan näyttävät varmemmilta ja selkeämmiltä. Purjevoimasta on
tosin tullut harvinainen, mutta myös höyryt ja moottorialukset, suuret ja
pienet, voivat antaa meille aiheen peilata merenkulkua ja sen tehtäviä, eri
saaristojen yhteistoiminnan ongelmien kautta.
Purjehtija
kohtaa siten aina uusia asioita - ja vanhoja, mitkä antavat uusia ajatuksia –
matkoillaan. Eikä varmastikaan ole kesäpurjehduksille aluetta, joka voisi
vaihtelullaan ja vaikutelmien rikkaudellaan kilpailla Ruotsin ja Suomen
saaristojen kanssa.
Mutta emme kai ole ulkona vain harjoittaaksemme opintoja.
Emme vain sielullemme tarjoutuvan jännityksen takia, vaan myös siksi – eikä
vähiten - mitä jännitystä kehollemme tarjoutuu. Purjeveneen kallisteleva matkanteko ja keinuva käynti
antavat meille notkeutemme. Tietysti me vanhemmat kipparit olemme hiukan
jäykempiä ja kömpelöitä kevään korvilla, kun alamme taas kävellä kannella,
mutta se helpottuu, se helpottuu… Fallit ja skuutit vahvistavat lihaksiamme.
Ruorin työntäminen leehen kovassa kelissä ja tasaisen tuen hakeminen, on
erinomaista aamuvoimistelua. Kaikki tämä
suodaan meille pohjoisilla vesillä ihanina kesinämme ja erityisesti pidämme
kesän valosta. Nämä ovat purjehtijan mahteja.
Toisinaan
tulen kuitenkin mietteliääksi, mahdollisesti liian innokkaasta puheestani saariston
maailmasta ja purjehduksen taiteesta. Ehkäpä houkuttelenkin kokemattomia
ihmisiä harhaväylille; ihmisiä, jotka varustavat itsensä miellyttäville
iltalenkeille ja itsestään hoituville veneille? Sen tähden haluan nyt päättää
esitykseni – ja painotan tätä – tuomalla esiin purjehdusurheilun vakavamman
puolen. Kyse ei ole vain siitä, että oikaisee purjeet ja kurvaa menemään. Aina
on kyse myös siitä, että ajattelee, mitä tekee ja miettii etukäteen, mitä voi
olla edessä. Kesätuulet, jotka näyttävät niin lempeiltä, voivat kasvaa
voimakkaiksi puhureiksi ja kovaksi merenkäynniksi. Silloin kysytään kestävyyttä
ja miehiä, jotka osaavat purjehtia. Meri voi peittyä sumuun. Silloin tarvitaan
varmaa harkintaa ja huolellista suunnistamista, navigointia. Purjehdus ei ole
mitään leikkiä.
Voidaan
nykyaikaisesti ja kylmästi ajatella, että merellä ja ilmassa ovat voimassa vain
persoonattomat, fysikaaliset lait. Mutta nämä lait ovat kovia. Merellä voidaan
kokeneiden merenkävijöiden tapaan kutsua apuun sellaisia voimia kuin Poseidon,
Neptunus, petollinen Ran tai Sjöberg. Kaikilla näillä nimillä on takanaan
kuitenkin ankara herra, joka vihaa vuotavia veneitä, huojuvia rikejä ja
huolimattomia purjehtijoita. Pitää olla – jotta ollenkaan voi purjehtia –
kunnioitusta meren majesteettia kohtaan.
Purjehduksen
urheilu voi – kuten kaikki urheilu – olla meille ilon lähde vain, jos sitä
harjoittaa tosissaan.
Henrik Ramsay vaimonsa kanssa. (sjöhistoriska.se) |
(Suomentajan huomautuksia: Ramsay kuoli heinäkuussa v. 1951 ja oli em. kirjoituksen aikaan n. 65-vuotias, erittäin kokenut ja menestynyt kilpapurjehtija. Hänen kirjoittamansa Purjehtijan muistelmia (1947) (Sommar och Segel, 1946) on eräs parhaita (ellei paras) merikirjoja, mitä Suomessa on koskaan kirjoitettu. Ramsayn purjehdusura oli elämän pituinen ja alkoi jo 1800 –luvun lopulla Viipurin lähellä Suomenvedenpohjan vesistöissä. Hän toimi lukuisissa valtiollisissa, purjehduksen ja merenkulun päättävissä tehtävissä Suomen itsenäisyyden alusta asti. Ramsayn syntymästä tulee kuluneeksi 130 vuotta 31.3.2016)