Museovierailu: Saksan Jalkapallomuseo
Vierailin hiljattain Saksan Jalkapallomuseossa
Dortmundissa. Tässä tekstissä käyn läpi neljän tunnin pituiseksi venähtäneen
käynnin antia ja arvioin näyttelyn sisällöllisiä ratkaisuja.
Deutsches Fussballmuseum
avattiin nykyiselle paikalleen Dortmundin päärautatieaseman kupeeseen
lokakuussa 2015. Näyttelyuudistuksen suunnittelusta ja toteuttamisesta vastasi
berliiniläinen viestintätoimisto
Triad, jonka referensseihin lukeutuu myös muun muassa FIFA World Football Museum Zürichissä. Triad
ilmoittaa nettisivuillaan olevansa erikoistunut luovaan tilalliseen
viestintään, tavoitteenaan ”muuntaa tarinat tiloiksi ja tiedon tunteiksi”. Resursseista
ei tämänkään hankkeen osalta ollut pulaa, sillä Saksan jalkapalloliitto myönsi
hankkeeseen auliisti varoja MM-kotikisojen 2006 tuotoista.
|
Pinta-alaltaan 7700 neliömetriä olevan museorakennuksen suunnitteli dortmundilainen arkkitehtitoimisto HPP Architects.
|
Triadin näyttelykonsepti jäsentyy jalkapallo-ottelun
vaiheiden mukaan nimettyihin kokonaisuuksiin. Noustuaan pelaajatunnelin
näköiseksi tehtyjä liukuportaita pitkin museon ylimpään kerrokseen kävijä
saapuu ”ensimmäiselle puoliajalle”, joka keskittyy Saksan miesten maajoukkueeseen ja
erityisesti neljään maailmanmestaruuteen (1954, 1974, 1990 ja 2014). Samassa kerroksessa esitellään myös Saksan jalkapallohistorian kronologiaa, naisten jalkapalloa ja lajin vaiheita DDR:ssä ja natsi-Saksassa. Tämän
jälkeen kävijä jatkaa kulkuaan alemmassa kerroksessa sijaitsevalle ”toiselle
puoliajalle”, jonka aiheena on saksalainen seurajalkapallo ja Bundesliigan
historia. Tässä kerroksessa pääsee tutustumaan myös Saksan
voittamiin palkintopokaaleihin, taktiikoiden ja stadionien kehitykseen sekä
erotuomareihin ja faneihin. Pohjakerroksessa olevalla ”jatkoajalla” on vielä
tarjolla MM2014 -joukkuetta kuljettanut bussi ja toiminnallisia osioita.
Millaisen jalkapallomuseon saa 36 miljoonalla eurolla?
Jälkikäteen mieleen tulee ainakin seuraavia määreitä – tunteisiin vetoava,
mahtipontinen, näyttävä, elämyksellinen, värikäs ja äänekäs, maajoukkueorientoitunut. Astuessaan
pelaajatunnelista näyttelyn alkuun kävijä tutustuu MM-kisojen 1954 voitosta eli ”Bernin ihmeestä” vastanneen
joukkueen pelaajiin ja valmentaja Sepp Herbergeriin Saksan kansallislaulun
soidessa taustalla. Viereisessä tilassa Unkaria vastaan pelattua MM-finaalia voi katsella 50-luvun tyylisestä televisiosta. Mukaan on liitetty pätkiä Herbert
Zimmermannin legendaarisesta radioselostuksesta – varmuudella tunteikas kokemus
jokaiselle saksalaiselle jalkapallofanille.
|
Jokaisesta MM-kultaa 1954 voittaneesta pelaajasta on esillä kuvia, tekstiä ja esineitä. Etualalla finaalin pelipallo. |
|
Sepp Herbergerin esineitä. Oikealla maajoukkueen käyttöön kisoja varten valmistetut Adidakset. Ruuvattavilla nastoilla varustetut, 50-luvun mittapuulla kevyet kengät tarjosivat Saksalle merkittävän edun Unkaria vastaan Wankdorfstadionin mutaisella nurmella. |
Näyttelyn tekninen toteutus on kauttaaltaan erittäin
korkealla tasolla. Ensimmäisen puoliajan päättävässä salissa valtava
pallonmuotoinen videoinstallaatio kertoo Saksan matkasta maailmanmestaruuteen
kesällä 2014. Näyttelykonseptin ajatus ihmisten tunteisiin vetoamisesta on
toteutettu tuomalla kultajoukkueen pelaajat ja valmentaja Joachim Löw mukaan
näyttelyyn paitsi esineiden ja kuvien kautta, myös videoina ja jopa
virtuaalisina itsenään. Viimeksi mainittu toteutuu ensimmäisen kerroksen
päättävässä 3D-elokuvateatterissa, jossa pyörii 12 minuuttia kestävä filmi – aiheena
jälleen kultainen kesä 2014. Filmin juontavat pelaajat: kolmiulotteiselle
virtuaalinäyttämölle astelevat muun muassa Bastian Schweinsteiger, Thomas
Müller, Mats Hummels, Philipp Lahm ja ratkaisevan maalin laukonut Mario Götze.
Pelaajien rentoa jutustelua ja läpänheittoa katsellessa suupielet venyvät
väkisinkin ylöspäin.
|
Mies, jolta Jari Litmanen sai lempinimensä: lähes 100 ottelua Saksan maajoukkuessa 1980-luvulla pelannut laitahyökkääjä, Pierre Littbarski. |
Sisällöllisesti Saksan maajoukkueen menestys saa siis suuren
huomion. Varsinkin nykyisiltä huipuilta on saatu yllättävänkin
paljon aineistoa: pelivarusteiden ja palkintojen lisäksi mielenkiintoisia
olivat muun muassa kulissien takaista elämää valottava materiaali kuten Saksan
valmennusjohdon käsintehdyt muistiinpanot MM-kisojen ajalta. Kävijälle annetaan
tiiviisti mutta kattavasti selitys siitä, miten ja miksi saksalainen jalkapallo
nousi vuosituhannen taitteen lamasta nykytilanteeseen, jossa maalla on
käytännössä usean joukkueellisen verran pelaajia, joilla voisi taistella
MM-kullasta. Lähdeteoksena on selvästi käytetty Raphael Honigsteinin mainiota
kirjaa Das Reboot, joka löytyy
myös suomennettuna nimellä Saksan jalkapallon viritetty kone.
|
Manuel Neuerin pelivarusteita MM-kisoista 2014. |
|
2000-luvun alussa luotu akatemiajärjestelmä on kasvattanut laajan katraan sekä huippupelaajia että valmentajia. |
|
Mustekala Paul nousi ennustajanlahjoillaan maailmankuuluksi MM-kisojen aikana. |
|
Apuvalmentaja Hansi Flickin muistiinpanoja MM-finaalista Saksa-Argentiina. |
Ennen museokäyntiä
odotin mielenkiinnolla ennen kaikkea sitä, rajoittuuko näyttelyn kertoma tarina
saksalaisen (miesten) jalkapallon saavutusten esittelyyn ja yksipuoliseen
narratiiviin jalkapallosta kauniina pelinä. Tavoittaako näyttely jalkapallon
yhteiskunnallisen kontekstin ja poliittisen merkityksen, kertooko se miten laji
on muokannut saksalaisuutta 1900-luvun aikana? Käynnin jälkeen voi todeta, että
tavoittaa ja kertoo melko hyvin, mutta parannettavaakin on. Saksalaisen naisjalkapallon nousu lajiliitto DFB:n täyskiellosta maailman huipulle taustoitetaan ja tarinallistetaan kattavasti. Lajin pimeitä puolia tuodaan esiin natsi-Saksaa ja DDR:ä käsittelevissä osioissa. Osa tarinoista ja niihin liittyvistä esineistä on melko kylmääviä. Esimerkkinä mainittakoon asiakirja, jossa Stasin agentti esittelee suunnitelmansa
Länsi-Saksaan loikanneen jalkapalloilijan Lutz Eigendorfin murhaamisesta vierellään kuva Eigendorfin romuttuneesta autosta muutamaa vuotta myöhemmin.
DDR:ä ja
natsi-Saksaa on toki helpompaa tuoda museoon kuin nykyilmiöitä kuten korruptiota,
ottelumanipulaatioita tai huliganismia. Tässä suhteessa museo ei täysin
vakuuta. FIFA:n korruptiokohuista vaietaan, varmaankin siksi, että niiden linkit
vievät myös Saksaan. Franz Beckenbauerille omistetussa vitriinissä Keisaria
kuvaillaan ”saksalaisen jalkapallon hehkuvaksi valoksi”, joka diplomaattisilla
taidoillaan varmisti Saksalle MM-kotikisat 2006. Hieman hymyilytti. On toki ymmärrettävää, että pääasiallisia
kohderyhmiä ja rahoittajia ei haluta vieraannuttaa, mutta vähän rohkeampaa otetta nykyjalkapallon
lieveilmiöiden käsittelyyn olisin kaivannut. Ottelumanipulaatioita olisi voinut lähestyä esimerkiksi Bundesliigaan vuonna 2005 kohdistuneen vedonlyöntiskandaalin kautta, vaikkapa näyttämällä videopätkiä fiksatuista otteluista.
|
Tämän vitriinin aihe näkyi kauempaakin. |
|
Saksan naisten jalkapallomaajoukkueen voittamia palkintoja. |
Fussballmuseumin ilmeinen vertailukohde on
Manchesterissä sijaitseva National Football Museum, jossa
kävin loppuvuodesta 2014. Kumpikin museo on tehty isolla rahalla, ja molemmissa vierailee vuosittain
satoja tuhansia kävijöitä. Sisällöllisesti museoissa on jonkin verran eroja.
Englannissa painopiste on selvästi enemmän seurajalkapallossa, ja myös alempien
sarjojen joukkueista on esillä paljon tietoa, tarinoita ja aineistoa. Saksassa
keskitytään enemmän maajoukkueen menestystarinaan. Huippuseurat pääsevät toki
esiin toisessa kerroksessa, mutta mittakaava on pienempi kuin maajoukkueosiossa.
Kyse on suunnittelijoiden tekemästä valinnasta, jonka voi myös kyseenalaistaa,
ovathan seurat jalkapallokulttuurin kivijalka myös Saksassa. Toinen merkittävä
ero koskee kansainvälistä jalkapalloa, johon liittyvää aineistoa löytyy
Manchesteristä huomattavasti enemmän. Toiminnallisuutta ja elämyksellisyyttä
verrattaessa museot ovat tasavahvoja. National Football Museumin Football Plus -kokonaisuus on rangaistuspotkusimulaattoreineen ja muine laitteineen monipuolisempi kuin Saksan vastaava, mutta audiovisuaaliselta ilmeeltään Saksa voittaa. Saksan kohdalla huomion
kiinnitti myös se, että näyttelyä päivitetään jatkuvasti. Tästä kertovat muun
muassa esillä olleet pokaalit viime kesän Konfederaatioiden
Cupista ja alle 21-vuotiaiden EM-kisoista.
|
Kaivosmiehen patsas kiteyttää hienosti sen, miksi Ruhrin alueella on tänä päivänä niin monta seuraa 1. ja 2. Bundesliigassa.
|
|
Suurin osa näytteillä olleista pokaaleista oli luonnollisesti kopioita, mutta oli joukossa joitain aitojakin, kuten tämä tuore pokaali kesän Konfederaatioiden Cupista. |
|
|
|
Toinen kiinnostava aito pokaali: Saksan Cupin kiertävä palkintopokaali. |
|
Mestarien liigan voittopokaalin kopio. |
Vierailuhetkellä perusnäyttelyn lisäksi esillä oli yksi
vaihtuva näyttely, jossa esiteltiin valmentaja Sepp Herbergerin kirjakokoelmaa
ja sen vaikutusta Bernin ihmettä pedanneen valmennuskonseptin syntyyn.
Mielestäni aihevalinta on hieman erikoinen, sillä Herberger on muussa
näyttelyssä hyvin esillä, eikä sinänsä kiinnostava teema välttämättä ole
parhaimmillaan näyttelynä. Näyttelyn loppuun sijoitettu pimeähkö sali
kirjahyllyineen ei juuri houkutellut pysähtymään, enkä näyttänyt olevan ainoa,
joka käveli suoraan huoneen läpi.
Saksan Jalkapallomuseota ei syyttä ole kuvailtu ”jalkapallon
mekaksi”. Saksalaisen jalkapallon tarinaa kerrotaan hyödyntämällä ajallisesti
ja temaattisesti runsasta esinekokoelmaa ja moderneimpia esittelytapoja ja
tekniikoita. Tyylilaji on paikoin häpeilemättömän paatoksellinen, eikä kaikista
kielteisistä ilmiöistä mainita, mutta luulen, ettei suurin osa museon yli
200 000 vuosittaisesta kävijästä pidä tätä ongelmana. Elämyksiä on
tarjolla koko rahan edestä – eli melko paljon, kun ottaa huomioon suolaisen 17
euron pääsymaksun. Museokäynnin kustannuksia tosin alentaa se, jos saapuu paikalle esimerkiksi junalla: vierailupäivänä pääsylippu käy nimittäin matkalippuna julkisessa liikenteessä koko Rhein-Ruhrin
alueella. Suosittelen käyntiä lämpimästi, etenkin kun reissuun on helppoa yhdistää yksi tai useampi 1. tai 2. Bundesliigan ottelu.
|
Maailmanmestarien bussi. Myös sisään pääsi ihmettelemään. |
|
Potkimista pohjakerroksessa. |
Jouni Lavikainen