Astun näyttelyyn, kaikuvaan tilaan, jossa ilmastointi hurisee ja
vierailijat kahisevat hienokseltaan. Toiveikkaana odotan, että täällä olisi
jotakin ”katseltavaa” myös minulle. Nuorempi lapseni säntäilee sinne tänne ja yrittää
kertoa minulle näkemäänsä. Kolmannen vitriinin kohdalla vaistoan kyllästymistä ja
armahdan perheeni ja pyydän heitä jättämään minut tämän vitriinin vierelle
tuolille odottelemaan, jotta voivat käydä omassa tahdissaan näyttelyn läpi.
Ymmärrän, että jatkuva kuvailu hidastaa heitä ja on pidemmän päälle rasittavaa.
Perheeni äänet etääntyvät, silitän ajatuksissani vitriiniä. Oi, miten
hieno ja sileä vitriini! Kylmää lasia ja varmasti sen sisällä jotakin
nähtävää! Kohdallani tämä näyttely oli tässä, nyt vain rauhassa odottelen ja
kuulostelen.
Tämä on valitettavan monesti kokemukseni museosta. Jopa
esittelykäyttöön tehdyt pienoismallit on kätketty vitriinilasin taakse. Aina ei
ole asiansa osaavaa kuvailutulkkia seurassa tai museo-opas ei ole perehtynyt
kertomaan kuvailevasti.
Oi, jospa tuolta vitriinin sisältä puikahtaisi karkuun se
"vitriinin henki", hyvä haltija ja antaisi kolme toivetta minulle. Ensin
pyytäisin haltiaa taikomaan esineistä 3D-kopiot sormiini. Ne ovat uskollisia
alkuperäiselle esineelle, takuuvarmasti autenttisia eikä esineen viesti muutu. Mikäli
tämä ei olisi haltijalle mahdollista, pyytäisin häntä etsimään matkamuistomyymälöistä
ne esineet, jotka kuvaavat näitä vitriinin sisällä olevia saavuttamattomia
esineitä. Vaikka se ei ole aivan aito, on se parempi kuin ei mitään ja antaa
minulle käsityksen esineestä. Kolmantena toiveena pyytäisin haltijaa
ohjelmoimaan kaikki maailman audio-oppaat meille saavutettaviksi ja niiden
sisältämän informaation kuvailutulkatuksi.
Vierailin Italiassa Leonardo da Vincin kodissa, jossa oli
sekä alkuperäisiä esineitä että mallipiirustuksia ja niiden perusteella
rakennettuja uusia laitteita. Sekä uudet että vanhat esineet olivat
koskettelukiellossa. Samana kesänä nuo pienoismallit olivat Punkaharjun Retretissä
näytteillä koskettelua varten ja vasta siellä sainkin tutustua niihin perin
pohjin. Tuolloin ymmärsin, miten helppoa ja yksinkertaista olisi sokeanakin
nähdä, jos saisin museoesineen tai vaikka rakennuksen pienoismallin käsiini.
Iloisena voin kertoa, että tuo vitriinin haltija pääsi hetkeksi irti Urheilumuseossa.
Tästä todisteen voitte tulla itse koskettelemaan Urheilumuseon perusnäyttelyyn,
jossa näyttelyn esineistä on Vaihtoehto vitriinille -hankkeen myötä valmistettu
3D-kopioita. Nämä kahdeksan mallia täydentävät Urheilumuseon perusnäyttelyä ja
ovat alku moniaistiselle näytteilleasettelulle. Lisäksi saamme tutustua näihin
esineisiin saavutettavan ja kuvailutulkatun Guidio-äänioppaan avulla. Toivomme,
että tästä esineiden kosketeltavuudesta olisi iloa ja hyötyä kaikille
museovieraille.
Vaihtoehto vitriinille -työryhmämme tuottaa konsultointipalveluna
moniaistisia näyttelyratkaisuja niille museoille ja kulttuurilaitoksille, jotka
eivät usko vitriinin haltijan sitä tekevän.
Kaisa Penttilä
hankevastaava, Vaihtoehto vitriinille -hanke (2012–2014)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti